النّبِي

از الکتاب
پرش به: ناوبری، جستجو

آیات شامل این کلمه

«نبىّ» بنا بر یک تفسیر، به معناى کسى است که از وحى الهى آگاه است و خبر مى دهد، و بنا بر تفسیر دیگر، به معناى شخص عالى مقام است، این از نظر لغت. اما از نظر تعبیرات قرآنى، و لسان روایات، بعضى معتقدند: «نبىّ» دریافت وحى مى کند ولى موظف به ابلاغ آن نیست، بلکه تنها براى انجام وظیفه خود او است، و یا اگر از او سؤال کنند پاسخ مى گوید. به تعبیر دیگر، «نبىّ» همانند طبیب آگاهى است که در محل خود آماده پذیرایى بیماران است، او به دنبال بیماران نمى رود، ولى اگر بیمارى به او مراجعه کند از درمانش فروگذار نمى کند.

از روایاتى که در این زمینه به ما رسیده و مرحوم «کلینى» در کتاب «اصول کافى» در باب «طبقات الانبیاء و الرّسل» و باب «الفرق بین النبىّ و الرّسل» آورده چنین استفاده مى شود: «نبى» کسى است که تنها حقایق وحى را در حال خواب مى بیند (همانند رؤیاى ابراهیم(علیه السلام)) و یا علاوه بر خواب در بیدارى هم صداى فرشته وحى را مى شنود. البته، آنچه در این روایات وارد شده، با تفسیرى که گفتیم، منافات ندارد; چرا که ممکن است مأموریت هاى متفاوت پیامبر و رسول تأثیر در نحوه دریافت آنها از وحى داشته باشد، و به تعبیر دیگر، هر مرحله اى از مأموریت، همراه با مرحله ویژه اى از وحى است (دقت کنید).

ریشه کلمه

کلمات نزدیک مکانی

وَ يَا أَيّهَا اللّه إِن الّذِين لا مِن عَلَى مَا قُل کَان آمَنُوا الْمُؤْمِنِين أَن نِسَاء بِاللّه الّذِي هُو مَن إِنّا الْأُمّي جَاهِد إِذَا شَيْء يَقُولُون لَک الْکُفّار کَرِيما لِأَزْوَاجِک مِنْهُم فِي حَکِيم إِلَى الْمُنَافِقِين أَجْرا يُؤْمِنُون مِنْکُن النّسَاء لَکُم أَوْلَى کُل مِنْکُم اتّبَعَک اتّبَعُوه لَه رَحِيما إِلاّ أُذُن بِه اتّق لَسْتُن لِم هٰذَا بُيُوت حَرّض صَوْت لَهَا أَرَاد يُؤْذِي الرّسُول فَيَسْتَحْيِي أَسَرّ يُؤْذُون حَسْبُک أَعَدّ رَسُولِه غَفُورا اغْلُظ تَدْخُلُوا أَحْلَلْنَا حَرَج عَظِيما کَأَحَد يَأْت قَدِيرا أَرْسَلْنَاک يَسْتَنْکِحَهَا بِالْمُؤْمِنِين جَمِيلا فَرِيق الْمُهَاجِرِين لِمَن تُحَرّم بَعْض قَدِير رَحِيم مُؤْمِنُون طَلّقْتُم يُخْزِي جَاءَک يُؤْمِن هُم فَوْق يَتّبِعُون الْعَظِيم يُصَلّون إِذ مُبِينا يَسْتَأْذِن أُنْزِل الْفَوْز شَاهِدا بُيُوتَنَا يَجِدُونَه الْمُؤْمِنَات فِيمَا أَزْوَاجِه الْحَکِيم مَفْعُولا وَلِي إِثْما خَالِصَة غَفُور تَاب يُؤْذَن ذٰلِکُم مَلاَئِکَتَه رِزْقا أَصْوَاتَکُم عَزِيز سَرَاحا تَجْهَرُوا لِلنّبِي الْعَلِيم يَوْم مَعَه حَدِيثا يُبَايِعْنَک أَزْوَاجَک تَرْفَعُوا نَفْسَهَا بَنَاتِک أَنْتُم سَرّحُوهُن أَحَل فَرَض لَهُم فَطَلّقُوهُن بِالْقَوْل بِفَاحِشَة عَلَيْهِم کَانُوا نَصِير الْأَنْصَار عَوْرَة أَنْفُسِهِم أَيْدِيکُم اتّقُوا مَکْتُوبا فَآمِنُوا بِآيَاتِنَا إِنّه إِلَيْه الْقِتَال کُنْتُن لَقَد لَلّذِين لِلْمُحْسِنَات ذٰلِک اللاّتِي قُلُوبُکُم لِعِدّتِهِن بُهْتَانا تُطِع بِإِبْرَاهِيم الْأَنْهَار لَو وَهَبَت نُورُهُم صَلّوا أَمْر لِحَدِيث مُبَيّنَة يُمِيت تُرِدْن عِنْدَهُم مُبَشّرا فَارْجِعُوا عَلِيم أَعْتَدْنَا بَيْنَهُم فَلَمّا شَهِيدا يَسْتَحْيِي الْأَسْرَى مُسْتَأْنِسِين احْتَمَلُوا أَلّف کَجَهْر يُضَاعَف کَلِمَاتِه يَکُن اتّخَذُوهُم خَالِدُون اتّقَيْتُن إِنّک عَلَيْه نَبّأَت الْکَافِرِين الْحَيَاة دُون تَعَمّدَت فَمَتّعُوهُن يَسْعَى أَزْوَاجُه تَحْتِهَا آتَيْت طَعَام أَکْبَر النّاس نَذِيرا مَرّتَيْن تَبْتَغِي خَيْر بَعْضِکُم مُقَام بَيْن سُنّة التّوْرَاة لَنَا سَلاَم أُمّهَاتُهُم يُحْيِي هِي غَيْر مَوْلاَکُم مُؤْمِنَة رَقِيبا الدّنْيَا فَلا وَدّت أُجُورَهُن تَعْتَدّونَهَا أَحْصُوا فَقَد أَوْلِيَاء أَيْدِيهِم تَجْرِي الْعِدّة مَرْضَاة يَعْلَم الْحَق سَلّمُوا قَد امْرَأَة سَاعَة مَأْوَاهُم نَاظِرِين بِعَوْرَة يُدْنِين لِبَعْض الْعَذَاب اتّبِعُوه يُشْرِکْن تَخْضَعْن عِشْرُون يَثْرِب أُولُو زِينَتَهَا جَنّات الْعُسْرَة فَانْتَشِرُوا عَلَيْهِن لٰکِن أَزْوَاجِک لَعَلّکُم صَابِرُون تَسْلِيما أَظْهَرَه إِنَاه الْإِنْجِيل ضِعْفَيْن عَلِمْنَا

تکرار در هر سال نزول

در حال بارگیری...