الظّلُمَات

از الکتاب
پرش به: ناوبری، جستجو

آیات شامل این کلمه

ریشه کلمه

قاموس قرآن

تاريكى. جمع آن ظلمات است [بقره:19]. راغب گفته از جهل و شرك و فسق به ظلم تعبير آوردند چنان كه از علم و توحيد و عدل به نور تعبير آوردند. [بقره:257]. ظلمات در آيه تيرگى‏هاى كفر و نور روشنى ايمان است نظير [ابراهيم:1]. فعل آن از بابا افعال آمده و لازم است مثل [بقره:20]. چون بر آنها تاريك گردد مى‏ايستند گويند: «اَظْلَمَ الِّيلُ: صارَ مُظْلِماً». مظلم (به صيغه فاعل) تاريك ايضاً كسى كه در تاريكى داخل شود [يونس:]. «قطعاً» حال است از ليل، يعنى گوئى صورتشان با تكّه هائى از شب تاريك پوشيده است [يس:37]. «مُظْلِمُونَ» به ظلمت داخل شوندگان‏اند. * [زمر:6]. در الميزان فرموده: ظلمات ثلث به قولى عبارت‏اند از ظلمت شكم و رحم و بچّه‏دان، و آن را در مجمع از حضرت باقر «عليه السلام» روايت كرده و به قولى مراد از آنها ظلمت صلب و رحم و بچّه‏دان است ولى اين خطاست كه كلمه «فِى بُطُونِ اُمَّهتِكُمْ» صريح است كه هر سه ظلمت در شكم مادر است و ربطى به صلب مرد ندارد (تمام شد). ناگفته نماند: عنايت به ظلمت نشان مى‏دهد كه ظلمت را در خلقت انسان دخالت تامّى است روئيدنى‏ها نيز ابتدا ظاهر مى‏شوند ايضاً جاندارانى كه بوسيله تخم گذارى توليد مى‏شوند.

کلمات نزدیک مکانی

وَ النّور إِلَى مِن لا فِي الّذِين اللّه مَن أَن لِيُخْرِجَکُم يُخْرِجُهُم الْبَصِير النّاس أَم کَفَرُوا آمَنُوا يَشَأ هَل بِآيَاتِنَا الْأَعْمَى جَعَل إِن لَيْس تَسْتَوِي أُولٰئِک أَصْحَاب قَوْمَک الّذِي الطّاغُوت بِخَارِج بُکْم الصّالِحَات يَسْتَوِي فَنَادَى مَثَلُه يُخْرِجُونَهُم أَوْلِيَاؤُهُم بِإِذْن کَمَن لِتُخْرِج مَا أَخْرِج ثُم صِرَاط مِنْهَا بِإِذْنِه عَمِلُوا بَيّنَات الْأَرْض إِلٰه لِلّه النّار مَلاَئِکَتُه عَلَيْه ذَکّرْهُم کَان آيَات إِلاّ نَقْدِر رَبّهِم جَعَلُوا إِلَيْک صُم السّلاَم هُو هُم يُضْلِلْه کَذٰلِک الظّل أَنْزَلْنَاه أَنْت زُيّن يُؤْمِن بِالْمُؤْمِنِين بِأَيّام يَهْدِيهِم عَلَيْکُم عَبْدِه فِيهَا سُبُل عَلَى وَلِي لَن السّمَاوَات سُبْحَانَک خَلَق بِرَبّهِم يُصَلّي رَحِيما لِلْکَافِرِين عَلِيم تَحِيّتُهُم مُوسَى بِکُم شُرَکَاء بِه کِتَاب رِضْوَانَه خَالِدُون بِاللّه کَذّبُوا أَ اتّبَع لِيُخْرِج يَوْم إِنّي لَرَءُوف يُنَزّل يَعْدِلُون أَرْسَلْنَا يَمْشِي الْعَزِيز الر خَلَقُوا لَم سَمِيع فَظَن کَانُوا يَعْمَل مُبَيّنَات رَحِيم نُورا کَخَلْقِه مُسْتَقِيم الْحَمِيد مُغَاضِبا کُنْت يَجْعَلْه لَقَد يَعْمَلُون ذَهَب صَالِحا ذٰلِک الْحَمْد قُل فَتَشَابَه لَه

تکرار در هر سال نزول

در حال بارگیری...