الصّدُور

از الکتاب
پرش به: ناوبری، جستجو

آیات شامل این کلمه

ریشه کلمه

قاموس قرآن

سينه. [شرح:1]. جمع آن صدور است نحو [آل عمران:119]. خدا به آنچه در سينه‏ها است دانااست . قعل صدر چون با «عن» متعدى شود معناى رجوع مى‏دهد «صَدَرَ عَنِ الْمَكانِ» يعنى از مكان برگشن. و چون با «من» متعدى شود به معنى بروز و ظهور باشد «صَدَرَ مِنْهُ الْاَمْرُ» يعنى اين كار از او بروز كرد. ايضاً به معنى حدوث و حصول آيد «صَدَرَ الْاَمْرُ صُدُوراً» يعنى كار حادث شد. و نيز صدر به معنى رجوع و ارجاع (لازم متعدى) آمده است (اقرب). [قصص:23]. «يصدر» در قرآن‏ها به ضم (ى) و كسر (د) نوشته شده ولى به فتح (ى) و ضمّ (د) از باب نصر ينصر نى خوانده‏اند . بنابر اول معناى آن چنين است: گفتند ما گوسفندان خود را آب نمى‏دهيم تا چوپان‏ها مواشى خود را از آب بر گردانند. پدر ما پيرى بزرگ است. و بنابر دوم اين است... تا چوپان‏ها از آب بر گردند. [زلزله:6]. ممكن است «يصدر» به معنى حدوث باشد يعنى آن روز مردم به طور پراكنده و متفرق حادث و ظاهر مى‏شود. شايد به معنى بروز باشد يعنى «يَصْدُرُ النّاسُ مِنَ الْاَرْضِ اَشْتاتاً» چنانكه در آيه ديگر آمده [ابراهيم:21-48]. و نيز آمده [معارج:43]. در «شتت» گفتيم: ظاهراً مراد از اشتات متفرق و بى نظم بودن است چنانكه فرموده [قمر:7]. حدوث. بروز نزديك به هم اند . آياتى هست درباره سعه صدر تنگى آن و اينكه خدا شرح صدر عطا مى‏كند و سينه را تنگ مى‏گرداند. نظير [شرح:1] [طه:25]. ايضاً [انعام:125]. و مثل [شعراء:13]. مراد از صدر در اين آيات چيست؟ آيا سينه است يا قلب و به اعتبار حال و محل قلب را صدر خوانده است؟ به نظر مى‏آيد: منظور سعه و ضيق قلب است و به اعتبارآن كه قلب در سينهاست صدر گفته شده و اينكه بعضى‏ها قلب را به معنى نفس گرفته‏اند به دليل اينكه درك و فهم و غيره مال نفس است نه قلب در «قلب» شرح داده خواهد شد. در بعضى آيات افعالى نسبت داده شده نظير [غافر:19]، [نمل:74]، [حشر:9]. از اين قبيل است آياتيكه درباره شفاى صدور، كينه صدور، محتويات صدور، وسوسه صدور اند مثل [توبه:14]، [آل عمران:118]، [مائده:7]، [ناس:5] به نظر من مراد از همه آنها قلوب است و به اعتبار حال و محل صدور به كار رفته است واللّه اعلم.

کلمات نزدیک مکانی

وَ بِذَات عَلِيم اللّه فِي إِن مَا إِنّه هُو الّذِين مِن أَ الّذِي الْأَرْض إِذ يَعْلَم قَلِيلا جَعَلَکُم لا نُمَتّعُهُم يَا آمِنُوا أَيّهَا رَبّهُم لٰکِن يَسْتَعْجِلُونَک لَم إِذَا تُخْفِي تَمْسَسْکُم بِاللّه لِمَا يَقْضِي يَأْتِکُم مَس ثُم تَعْمَى الّتِي بِمَا هُدًى بِالْعَذَاب حَسَنَة تَوَلّوْا قُل بِهِم يُرِيکُمُوهُم آمَنُوا مِنْکُم حُصّل يَوْمَئِذ نَضْطَرّهُم بِالْحَق رَسُولِه نَبَأ يَقْبَل مَن تَسُؤْهُم الْقُلُوب الْإِنْسَان خَلاَئِف شِفَاء دَابّة تَعْمَلُون خَلَق ضُرّ الْتَقَيْتُم إِلَى يُعْلِنُون الْأَعْيُن بِکَلِمَاتِه سَلّم بِه لَخَبِير رَبّکُم يَوْم التّوْبَة الْقُبُور رَحْمَة لَن کُونُوا تُعْلِنُون خَائِنَة دَعَا قُلُوبِکُم بِغَيْظِکُم أَنْفِقُوا يُخْلِف قَوّامِين الْحَق اللّيْل کُنْتُم عَن عَمِلُوا عَذَاب لِلْمُؤْمِنِين اجْهَرُوا الْتَقَى کَفَرُوا يَدْعُون لِلّه السّمَاوَات غَلِيظ عِبَادِه أَو بِفَضْل يُحِق يُطَاع فَمَن اتّقُوا إِلاّ مُوتُوا مِمّا رَبّه أَعْيُنِکُم الْجَمْعَان تُصِبْکُم قَبْل الْأَبْصَار قَوْلَکُم شَفِيع فَيُنَبّئُکُم إِنّمَا سَيّئَة فَنُنَبّئُهُم کَفَر غَيْب اللّطِيف عَلَى مُنِيبا مَوْعِظَة النّهَار بُعْثِر شُهَدَاء وَعْدَه يُسِرّون أَسِرّوا مَرْجِعُهُم الْغَيْظ جَاءَتْکُم الْأَمْر أَطَعْنَا تُسِرّون عَالِم يُولِج الْبَاطِل مَرْجِعُکُم لِيُمَحّص إِلَيْنَا قَد

تکرار در هر سال نزول

در حال بارگیری...