الصافات ١٢٠

از الکتاب
پرش به: ناوبری، جستجو


ترجمه

سلام بر موسی و هارون!

سلام بر موسى و هارون

درود بر موسى و هارون!

سلام و تحیّت بر موسی و هارون باد.

سلام بر موسی و هارون.

سلام بر موسى و هارون.

سلام بر موسی و هارون‌

سلام بر موسى و هارون.

درود بر موسی و هارون!

سلامی (ربانی) بر موسی و هارون!

سلام بر موسی و هارون‌


الصافات ١١٩ آیه ١٢٠ الصافات ١٢١
سوره : سوره الصافات
نزول : ٣ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٥
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«سَلامٌ عَلی ...»: (نگا: صافّات / و .


تفسیر

تفسیر نور (محسن قرائتی)


سَلامٌ عَلى‌ مُوسى‌ وَ هارُونَ «120» إِنَّا كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ «121» إِنَّهُما مِنْ عِبادِنَا الْمُؤْمِنِينَ «122»

سلام بر موسى و هارون. ما اين گونه نيكوكاران را پاداش مى‌دهيم. همانا آن دو از بندگان مؤمن ما بودند.

نکته ها

در اين سوره هر كجا فرمود: براى انبيا نام نيك باقى گذاشتيم، به سه عنصر اشاره كرده است: 1. احسان 2. ايمان 3. عبادت. «إِنَّا كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ إِنَّهُما مِنْ عِبادِنَا الْمُؤْمِنِينَ»

پیام ها

1- مردان خدا زنده‌اند و سلام‌ها را دريافت مى‌كنند. سَلامٌ عَلى‌ ...

2- در احترام به ديگران، سلسله مراتب حفظ شود. (اول سلام بر موسى بعد هارون)

3- سلامِ بزرگ‌تر به كوچك‌تر مطلوب است. (خدا به مخلوق خود سلام مى‌كند).

جلد 8 - صفحه 56

4- تبليغ دين و تبيين معارف الهى، نوعى احسان است. مُوسى‌ وَ هارُونَ‌ ... الْمُحْسِنِينَ‌

5- موسى و هارون، از الگوها و نمونه‌هاى نيكوكاران هستند. «نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ»

6- الطاف الهى به نيكوكاران، يك سنّت و جريان است. «كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ»

7- تشويق افراد نيكوكار لازمه مديريّت و سنّت الهى است. «كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ»

8- ايمان و احسان از يكديگر جدا نيستند. «الْمُحْسِنِينَ‌- الْمُؤْمِنِينَ»

9- راه دريافت الطاف الهى، ايمان به او و بندگى اوست. «مِنْ عِبادِنَا الْمُؤْمِنِينَ»

تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)



سَلامٌ عَلى‌ مُوسى‌ وَ هارُونَ (120)

يا اينكه مى‌گويند:

سَلامٌ عَلى‌ مُوسى‌ وَ هارُونَ‌: سلام مالا كلام و درود و تحيت بالتمام بر حضرت موسى و هارون عليهما السلام، يا سلام مى‌فرستيم بر اين دو پيغمبر عظيم الشأن.


تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)


وَ لَقَدْ مَنَنَّا عَلى‌ مُوسى‌ وَ هارُونَ (114) وَ نَجَّيْناهُما وَ قَوْمَهُما مِنَ الْكَرْبِ الْعَظِيمِ (115) وَ نَصَرْناهُمْ فَكانُوا هُمُ الْغالِبِينَ (116) وَ آتَيْناهُمَا الْكِتابَ الْمُسْتَبِينَ (117) وَ هَدَيْناهُمَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ (118)

وَ تَرَكْنا عَلَيْهِما فِي الْآخِرِينَ (119) سَلامٌ عَلى‌ مُوسى‌ وَ هارُونَ (120) إِنَّا كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ (121) إِنَّهُما مِنْ عِبادِنَا الْمُؤْمِنِينَ (122)

ترجمه‌

و بتحقيق منّت نهاديم بر موسى و هارون‌

و نجات داديم آن دو و قومشانرا از اندوه بزرگ‌

و يارى كرديم آنانرا پس بودند ايشان غلبه‌كنندگان‌

و داديم بآن دو كتاب واضحى را

و هدايت نموديم آن دو را براه راست‌

و باقى گذارديم براى آندو در آيندگان‌

ذكر خير سلام بر موسى و هارون را

همانا ما اينچنين پاداش ميدهيم نيكوكارانرا

همانا آن دواند از بندگان ما كه گروندگانند.

تفسير

خداوند منّان منّت نهاد بر حضرت موسى و هارون از پيغمبران بنى اسرائيل بنبوّت و رسالت و معجزات بسيار و منافع دينى و دنيوى بيشمار و نجات داد آن دو و تمام آنطائفه را كه دوازده قبيله بودند معروف بأسباط از دوازده پسر حضرت يعقوب ارهمّ و غم و اندوه بزرگى كه داشتند از تسلّط قبطيان و فوعون و فرعونيان بر آنها كه بر صغير و كبيرشان رحم نمى‌نمودند و شرح حالشان مكرّر ذكر شده كه بچه اعمال شاقه‌اى وادارشان ميكردند و خداوند ببركت آن دو وجود محترم نصرت داد ايشان را بر دشمنانشان و بر آنها غلبه نمودند بطوريكه نا انقراض عالم ذكر آن در السنه و افواه باقى است و بالاتر از همه آنكه خداوند كتاب تورية را كه مشتمل بر احكام بليغه و نصائح و مواعظ شافيه وافيه كافيه براى اداره امور دنيوى و اخروى آنها در آن عصر تا زمان حضرت عيسى عليه السّلام بود بآن دو عنايت فرمود و بشارت داد در آن معجزه پيغمبر آخر الزّمان از نسل حضرت اسمعيل كه عموى آنها بود و اولاد او را برادران خودشان ميخواندند و آنكه دين او كامل كننده تمام اديان و تا روز قيامت باقى است و هدايت نمود آن دو را براه راست بهشت و ولايت امير المؤمنين و ائمه طاهرين عليهم السلام و بقيّه آيات در قصّه نوح عليه السّلام بيان شد.

اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)


سَلام‌ٌ عَلي‌ مُوسي‌ وَ هارُون‌َ (120)

گذشت‌ بيان‌ سلام‌ ‌در‌ آيه شريفه سَلام‌ٌ عَلي‌ نُوح‌ٍ فِي‌ العالَمِين‌َ و آيه شريفه سَلام‌ٌ عَلي‌ إِبراهِيم‌َ تكرار نشود و ‌هم‌ چنين‌ آيه شريفه:

برگزیده تفسیر نمونه


]

(آیه 120)- در ششمین مرحله سخن از سلام و درود خداوند بر موسی و هارون است می‌فرماید: «سلام بر موسی و هارون» (سَلامٌ عَلی مُوسی وَ هارُونَ).

سلامی که رمز سلامت در دین و ایمان، در اعتقاد و مکتب، و در خط و مذهب است.

سلامی که بیانگر نجات و امنیت از مجازات و عذاب این جهان و آن جهان است.

نکات آیه

۱ - سلام و تحیت بزرگ خداوند به موسى و هارون (علیهماالسلام) (سلم على موسى و هرون) تنوین «سلام» براى تعظیم است.

۲ - موسى و هارون(علیهماالسلام)، داراى مقام رفیع در پیشگاه خداوند (سلم على موسى و هرون) از سلام همراه با تکریمِ خداوند به موسى و هارون (علیهماالسلام)، برداشت یاد شده به دست مى آید.

۳ - باقى ماندن سنت سلام و تحیت بر موسى و هارون (علیهماالسلام) در میان نسل هاى پس از ایشان (و ترکنا علیهما فى الأخرین . سلم على موسى و هرون) برداشت یاد شده مبتنى بر این اساس است که جمله «سلام على موسى و هارون» تفسیر براى جمله «و ترکنا علیهما...» باشد; یعنى، آنچه براى موسى و هارون بر جاى گذاشتیم، عبارت است از سنت سلام و تحیت بر ایشان.

۴ - سلام و تحیت بر بندگان خدا (چون پیامبران)، امرى پسندیده و ارزشمند (سلم على موسى و هرون)

موضوعات مرتبط

  • انبیا: ارزش سلام بر انبیا ۴
  • بندگان خدا: ارزش سلام بر بندگان خدا ۴
  • خدا: سلام خدا ۱
  • رسوم: رسوم پسندیده ۳
  • عمل: عمل پسندیده ۴
  • موسى(ع): تقرب موسى(ع) ۲; سلام بر موسى(ع) ۱، ۳; مقامات موسى(ع) ۲
  • هارون(ع): تقرب هارون(ع) ۲; سلام بر هارون(ع) ۱، ۳; مقامات هارون(ع) ۲

منابع