آل

از الکتاب
پرش به: ناوبری، جستجو

آیات شامل این کلمه

«آل» در اصل، «اهل» بوده، سپس به اصطلاح، «قلب شده» و به این صورت درآمده است، و «اهل» به معناى نزدیکان و خاصان انسان است; اعم از این که بستگان نزدیک او باشند و یا همفکران و همگامان و اطرافیان. «آل» گر چه غالباً در مورد «اهل بیت» و «خانواده» به کار مى رود، ولى احیاناً در معناى وسیعى که گفتیم نیز استعمال مى شود. و قرائن مقام نشان مى دهد که در اینجا منظور همین معناى وسیع است.

ریشه کلمه

قاموس قرآن

اهل. در مفردات گويد: آل مقلوب از اهل است و مصغّر آن اُهَيل مى‏باشد و فقط در اشراف و بزرگان به كار مى‏رود مثل آل اللّه، در اشخاص ناشناس و زمان و مكان به كار نمى‏رود. ناگفته نماند در قرآن كريم نيز چنين است چنانكه مى‏خوانيم: آل موسى، آل هارون، آل ابراهيم، آل عمران، آل يعقوب و...در قرآن يك جا آمده: [هود:81] در جاى ديگر فرموده: [قمر:34] از اين مى‏دانيم كه آل به معنى اهل است. در خصوص فرعون آمده [قصص:40] اين آيه صريح است كه فرعون و لشگريانش غرق شده‏اند، در جاهاى ديگر آمده [بقره:50] در اينجا از لشگريان به آل تعبير شده، لشگريان فرعون چون پيرو و هم عقيده او بودند از اين جهت خانواده و آل او حساب شده‏اند و اين همان است كه در اهل گذشت و گفتيم مردمان هم عقيده: يك فرد اهل او و آل اويند نظير اين آيه [اعراف:130]، است كه ملّت فرعون آل فرعون شمرده شده‏اند


کلمات نزدیک مکانی

وَ مِن فِرْعَوْن لُوط إِذ عَلَى اللّه إِلاّ إِبْرَاهِيم آل کَدَأْب الْعَذَاب يَسُومُونَکُم إِنّا إِن أَن مُوسَى الّذِين سُوء کَذّبُوا جَاء يَعْقُوب أَغْرَقْنَا قَوْم الْعَالَمِين قَبْلِهِم قَالُوا لَقَد هَارُون تَرَک عِمْرَان فِي قَال نُوحا مِمّا تَحْمِلُه النّار هُم فَلَمّا ذُرّيّة أَبْنَاءَکُم بَقِيّة الْمَلاَئِکَة نِعْمَة بِآيَات بِآيَاتِنَا اعْمَلُوا بَعْضُهَا الْمُرْسَلِين عَلِيم قَدّرْنَا امْرَأَتَه مُجْرِمِين إِنّهَا لِلْعَبِيد فَالْتَقَطَه أَخْرِجُوا أَخَذْنَا آتَيْنَا أَدْخِلُوا دَاوُد يُذَبّحُون آدَم سَمِيع يَرِث مُؤْمِن أَنْجَيْنَاکُم الْمُرْسَلُون بِظَلاّم السّاعَة أَشَدّ حَاصِبا نَجّيْنَاکُم أَنْجَاکُم کَمَا بِالسّنِين نَجّيْنَاهُم الْغَابِرِين يَکْتُم لِيَکُون الْکِتَاب شُکْرا النّذُر وَقُود فَقَد رَاسِيَات لَمِن تَقُوم عَلَيْک لَهُم رَبّکُم أَنْتُم أَتَمّهَا عَلَيْهِم اصْطَفَى إِلَى فَأَنْجَيْنَاکُم فَضْلِه قَرْيَتِکُم لَمُنَجّوهُم بِسَحَر کُل قُدُور اجْعَلْه لَيْس تَعْمَلُون بِذُنُوبِهِم إِنّکُم إِيمَانَه فَأَهْلَکْنَاهُم رَبّهِم جَاعِلُوه مُدّکِر رَجُل إِنّهُم أُرْسِلْنَا أَرْسَلْنَا رَب قَلِيل يَوْم أَ عَدُوّا أَجْمَعِين يَرِثُنِي وَلِيّا کَانُوا کَيْف تَنْظُرُون الْحِکْمَة مَا کُلّهَا أُولٰئِک نِعْمَتَه نَقْص عَلَيْکُم يُنْصَرُون الْبَحْر کَالْجَوَاب فَهَل فَيَنْظُر أُنَاس فَأَخَذْنَاهُم بِکُم يَتَحَاجّون يَسْتَحْيُون عِنْدِنَا تَقْتُلُون ذٰلِک قَوْمِه الْحِسَاب إِلَيْک بِالنّذُر يُقَتّلُون ظَالِمِين لَدُنْک رَضِيّا مُنْکَرُون أَبَوَيْک يُتِم يَا جِفَان بِأَنْفُسِهِم بِيَوْم عِبَادِي کَفَرُوا زَکَرِيّا رَجُلا عَشِيّا لا فَرَقْنَا وَاعَدْنَا کَذٰلِک شَرّ أَخْذ شَيْئا لِلذّکْر جَوَاب فَضّلَکُم آتَيْنَاهُم رَادّوه الْأَرْض فَأَنْجَيْنَاه الثّمَرَات يَتَطَهّرُون حَزَنا بَعْض آتَاهُم الدّوَاب لَعَلّهُم الْأَحَادِيث اذْکُرُوا قَبْل عَزِيز کَان الْقُرْآن أَيْدِيکُم الشّکُور فَأَخَذَهُم نَجْزِي لَآيَة هُو لِي الْکَافِرِين مُلْکا يُؤْمِن سَکِينَة تَأْوِيل عَظِيما لَکُم فِيه نِسَاءَکُم يَذّکّرُون لِقَوْمِه يَقُول غُدُوّا تَمَاثِيل فَمَا رَبّي النّاس عَلَيْهَا التّابُوت

تکرار در هر سال نزول

در حال بارگیری...